onsdag 9 september 2009

Ellen J Weist

Hej!

Här kommer mina tävlingsbidrag! Det är tre stycken, två bilder på varje.

HÅRSMYCKE1 och 2 är mitt brudsmycke i olika vinklar. På sätt och vis kan man ju säga att frisören också varit delaktig, han satte ju dit det hela ;-). Jag hade gjort fem längder med silvertråd där jag mha wireklämmor stoppat pärlorna på ojämna mellanrum. Trulsen vid sidan är gjord av den längsta "silvertråds-raddan". Faktiskt bara hopvirad till en truls... Frisören fäste de lösa trådarna och trulsen i frisyren. Swarowskipärlorna syns ju inte lika bra som sötvattenspärlorna men de bidrar med sitt glimmande!

Jag har varit brud i sommar och gjort hårsmycke både till mig och till min tärna + armband till mig. Armbandet blev dessvärre inte fotan "in action" så det finns på "vanliga" foton. OCH bilderna är redan sparade i upplösning för webb, jag hoppas det går bra så också!















HJÄRTAN TILL HÅR är också gjort med sötvattenspärlor, swarowski moonlight och silver-pärlor och tråd. Först tädde jag upp sötvattenspärlor i olika fomer på en rostfri tråd och formade den raden till ett hjärta. I samband med det gjorde jag även de öglor av rostfritråd som hårnålarna sätts i för att fästa i frisyren. Sedan kommer det kluriga, att dra silvertråd med wireklämmor och sötvattenspärlor kort och tvärs utan att göra hjärtat skevt och att få pärlorna lagom utspridda. Som avslutning fäste jag ytterligare några pärlor på stavar och gjorde en ögla som jag sedan fäste på hjärtat där jag tyckte det behövdes fler pärlor.


















På samtliga har jag använt sötvattenspärlor i olika former från Ziddharta, exklusiva, barock och rundade. Dessutom swarowsi-pärlor moonlight från Ziddharta och mellandelar/pärlor i silver som jag inte har riktig koll på vart jag köpt...
















FLERRADIGT BRUDARMBAND är gjort i fem separata rader, på vanlig smyckewire. Raderna sitter fast i en silverdetalj som eg. ska träs på en läderrem. tror jag.



Detaljen har tre öglor och i dem har jag fäst de fem raderna. Genom hålet i silverdetaljen har jag trätt en stav och gjort öglor i båda ändarna där jag hängt två minipärlor. Låset är fäst mha tre ovala ringöglor på varje silverdetalj. Det är ävervägande sötvattenspärlor i olika former och tillsammans med swarowski blir det liv i armbandet när det inte är exakt, tycker jag ;-) Swarowskin glimmar så fint i solen!




















Kul med tävling! Ser fram emot att se alla bidrag!
MVH Ellen

5 kommentarer:

  1. Jättefina hjärtan som hårsmycke. Kan ju användas som hängen i många sammanhang senare.

    Mvh
    Christina Glasell

    SvaraRadera
  2. Fint hårsmycke o maffigt armband

    /Cessy

    SvaraRadera
  3. Mycket vackert och så roligt att kunna göra sina egna brudsmycken.

    SvaraRadera
  4. Me like! -oerhört sött med hjärta i håret, så romantiskt!

    SvaraRadera
  5. Mycket snyggt hårsmycke och armband. Dina smycken ger mig en känsla av lyx. /Marianne

    SvaraRadera