torsdag 17 september 2009

Monika Wogatai

Hej!
Här kommer mitt bidrag, i sista minuten, men här är min beskrivning
och bilder på mitt bidrag:
























Efter mycket funderande och experimenterande har jag nu fått fram ett
set med ett halsband och en “brudkrona” som kan bäras på flera sätt.
På de flesta bilder av brudklänningar som jag hittade är klänningen
antingen axelbandslös eller har en bred urringning. Därför ville jag
att halsbandet skulle vara dekorativt hela vägen runt, och att det
skulle gå att placera en bit ned på axeln. När det gäller färgvalet så
utgick jag från att de flesta bröllopsklänningar är vita, och även om
bruden inte valt en vit klänning så är det en färg som är traditionell
för bröllop, och som passar till det mesta.















Betydelser:
Vitt ska traditionellt representera oskuld vid bröllopet, och då detta
inte precis gäller för dagens brudar bestämde jag mig för att blanda
det vita med helt klara pärlor; som jag tycker står för öppenhet, och
med några få frostade pärlor som jag tycker representerar nödvändiga
små hemligheter. De droppformade pärlorna ska representera
glädjetårar, medan det hjärtformade låset visualiserar den kärlek som
binder brudparet samman.

















Hur jag gjorde:
Jag utgick från en bild på ett graderat halsband i blått gjort i
nätstygn, och försökte anpassa det för att få till den form jag ville
ha. Större delen av halsbandet är gjort i vertikala nätstygn med 5
pärlor, där nedre delen formar uddar med en droppärla i nedersta
öglan. De tre mittersta uddarna är extra stora och ”stygnstorleken”
ökar eftersom och når i spetsen upp till 9 pärlor, öglorna blir fler
och får fler droppärlor. För att få en jämnare övergång mellan de
vanliga uddarna och de större, så har jag ökat ”stygnstorleken” i
toppen på de två närmaste uddarna på båda sidor.
För att matcha halsbandet gjorde jag en brudkrona i samma mönster, men
utan ökningarna i ”stygnstorlek”. För att stabilisera kronan har jag
trätt i några bitar av 0,5 mm silvertråd. I ändarna bildar tråden två
öglor som man använder för att fästa kronan, antingen direkt i håret
med hårnålar eller med ett band runt huvudet.

De svåraste delarna med det här halsbandet var helt klart ökningarna
och minskningarna vid de tre största uddarna, där det blir en
besvärlig radökning/-minskning där man måste gå tillbaka och fylla i
en bit mellan raderna, och där jag trasslade till mönstret fler gånger
än jag vill tänka på.


Material:
Miyuki rocaille pärlor 11/0 i färgerna (som det stod då jag köpte dom)
Luster crystal, Matt crystal och Ceylon opaque white.
Droppärlor 3,4 mm i färgen Rainbow crystal.
Dessutom har jag använt ett hjärtformat klo-lås i silver, två
knutgömmor och några meter vit SoNo tråd.



Monika Wogatai

4 kommentarer:

  1. Välarbetat o fint set :-D

    /Cessy

    SvaraRadera
  2. Väldigt vackert, också intressant med de olika betydelser.

    SvaraRadera
  3. Mycket genomtänkt och välarbetat set. Särskilt fint till en gammaldags brudklänning, där spetsarna kommer igen på flera ställen.

    Mvh
    Christina G

    SvaraRadera
  4. Mycket välarbetade smycken. Tycker särskilt mycket om mönstret i halsbandet. / Marianne

    SvaraRadera