torsdag 17 september 2009

Kristina Johansson

Hej,

Har redan skickat in bidrag till Mitt bästa pärltips o nu kommer även lite
bidrag till den andra tävlingen.

1. Mandelblom (Brud- och bröllopssmycke)


















Detta är ett "multismycke" med flera användningsområden. Först och främst är den
tänkt som ett hårband/diadem, som fästs med hårnålar. Jag har tänkt mig det för
personer med brunt eller kastanjefärgat hår så att de matt chokladbruna
miyukipärlorna smälter in mot håret och bara de små blommorna av vita drops
(pistall av guldfärgade seeds)står ut. Det har också rätt längd för att kunna
användas som choker, vilken knyts fast i nacken med satinsnörena. För den som
föredrar armband kan det lindas två varv runt en handled istället.

Själva bandet är gjort i hexagonal netting, en teknik som inte minst används i
zulupärlarbeten. Blommorna är gjorde mer eller mindre som blommorna i en daisy
chain och fastsydda i nettingen i efterhand. Några är fastsydda mitt på banden
och andra närmare kanterna för att ge ett lite mindre strikt intryck. Det är
ett nätt smycke, som kanske framför allt passar bruden som vill ha ett enkelt
hårsmycke, som kan användas även efter bröllopet (när de flesta inte använder
hårsmycken särskilt ofta).


2. Vitsippor (Bröllops-/festsmyckning)















Efter att ha upptäckt en roligt och dekorativt band med löv, som jag använde
till en brudkrans (ej tävlingsbidrag) så tyckte jag att det även skulle passa
bra till några romantiska servettringar -- perfekta för vårbröllopet. Fyra varv
band har broderats fast på en perforerad servettring i nätt format. Vartannat
varv har lagts motsols för att bladen inte skulle ligga åt samma håll. På detta
har jag broderat blommor -- pärlemochips med pistill av 15/0 miyukisar -- och
knoppar -- vita drops.

Fördelen med dessa är att de är relativt lätta och snabba att göra -- en klar
fördel för en fest med många gäster! På fotot syns en servettring, fotad från
två olika sidor/vinklar.


3. Sjögräs (Vackraste sommarsmycket)















Till sist ett smycke, som jag valde att skicka med då det blev väldigt somrigt.
Vackraste sommarsmycket vet jag inte, men som sagt somrigt nog att jag ville
tävla med det. Detta enkla armband är gjort i den mycket trevliga tekniken
Ogalala butterfly stitch, en typ av netting med utökningar i varje varv som får
pärlorna att bölja och bukta. Rekommenderas gärna till nybörjare på sydda
tekniker.

Färgerna är soliga peridot miyuki seeds (8/0 för ett knubbigt utseende) och
drops i sparkling aqua green lined aqua. Dropparna ger inte bara färgklickar
utan också ytterligare en tredimensionell känsla till "vågorna". Som lås
använde jag en djupblå rund pärlemoberlock.




Kristina Johansson

4 kommentarer:

  1. Vackra o annorlunda smycken, men det jag faller mest för är de underbara servettringarna :-D

    SvaraRadera
  2. Underbara smycken! Och som anonym gör så faller jag också för de superfina servettringarna, Väl gjort Kristina!

    SvaraRadera
  3. Fint med blommor som ser ut att sitta fast bara i håret med osynligt fäste. Och servettringarna är jättefina och unika.

    Mvh
    Christina G

    SvaraRadera
  4. Mycket fina smycken. Servettringarna tycker jag personligen mest om eftersom de är så otroligt läckra. / Marianne

    SvaraRadera